Heinz Bude; Andreas Willisch (Hrsg.): Das Problem der Exklusion: Ausgegrenzte, Entbehrliche, Überflüssige. Hamburger Edition, Hamburg, 2006, ISBN: 978-3936096699. @collection{Bude2006,
title = {Das Problem der Exklusion: Ausgegrenzte, Entbehrliche, Überflüssige},
editor = {Heinz Bude and Andreas Willisch},
isbn = {978-3936096699},
year = {2006},
date = {2006-09-07},
publisher = {Hamburger Edition},
address = {Hamburg},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {collection}
}
|
Claus Offe: Klassenherrschaft und politisches System. Die Selektivität politischer Institutionen. In: Claus Offe; Jens Borchert; Stephan Lessenich (Hrsg.): Strukturprobleme des kapitalistischen Staates, Campus Verlag, Frankfurt am Main, 2006. @incollection{GemeinsamerBundesausschuss2016,
title = {Klassenherrschaft und politisches System. Die Selektivität politischer Institutionen},
author = {Claus Offe},
editor = { Claus Offe and Jens Borchert and Stephan Lessenich },
year = {2006},
date = {2006-00-00},
booktitle = {Strukturprobleme des kapitalistischen Staates},
publisher = {Campus Verlag},
address = {Frankfurt am Main},
series = {Campus Bibliothek},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {incollection}
}
|
Petra Böhnke: Am Rande der Gesellschaft: Risiken sozialer Ausgrenzung. Verlag Barbara Budrich , Leverkusen, 2005, ISBN: 978-3938094938. @book{Böhnke2005,
title = {Am Rande der Gesellschaft: Risiken sozialer Ausgrenzung},
author = {Petra Böhnke},
isbn = {978-3938094938},
year = {2005},
date = {2005-11-01},
publisher = {Verlag Barbara Budrich },
address = {Leverkusen},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {book}
}
|
Renn; Carius; Kastenholz; Schulz : EriK - Entwicklung eines mehrstufigen Verfahrens der Risikokommunikation. Akademie für Technikfolgenabschätzung, Stuttgart, 2005. @book{Renn2005b,
title = {EriK - Entwicklung eines mehrstufigen Verfahrens der Risikokommunikation},
author = {Renn and Carius and Kastenholz and Schulz },
editor = {Renn and Carius and Kastenholz and Schulz },
year = {2005},
date = {2005-00-00},
publisher = {Akademie für Technikfolgenabschätzung},
address = {Stuttgart},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {book}
}
|
Thomas Petermann; Constanze Scherz: TA und (Technik-)Akzeptanz(-forschung). In: Technikfolgenabschätzung - Theorie und Praxis , Bd. 3, Nr. 14, S. 45-53, 2005. @article{Petermann2005,
title = {TA und (Technik-)Akzeptanz(-forschung)},
author = {Thomas Petermann and Constanze Scherz},
url = {https://www.tatup-journal.de/downloads/2005/tatup053_pesc05a.pdf},
year = {2005},
date = {2005-12-00},
journal = {Technikfolgenabschätzung - Theorie und Praxis },
volume = {3},
number = {14},
pages = {45-53},
abstract = {In Projekten der Technikfolgenabschätzung (TA) sollte ein komplexer Begriff von Technikakzeptanz Anwendung finden. Zudem müssten die gesellschaftlichen Kontexte von technikbezogenen Meinungen, Einstellungen und Verhalten in die Analyse und Bewertung der Chancen und Risikoprofile einer Technologie Eingang finden. Für eine TA, die Anschluss an den fortgeschrittenen Stand der Akzeptanzforschung sowie der sozialwissenschaftlichen Technikforschung halten will, ist dies eine zentrale Herausforderung.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
In Projekten der Technikfolgenabschätzung (TA) sollte ein komplexer Begriff von Technikakzeptanz Anwendung finden. Zudem müssten die gesellschaftlichen Kontexte von technikbezogenen Meinungen, Einstellungen und Verhalten in die Analyse und Bewertung der Chancen und Risikoprofile einer Technologie Eingang finden. Für eine TA, die Anschluss an den fortgeschrittenen Stand der Akzeptanzforschung sowie der sozialwissenschaftlichen Technikforschung halten will, ist dies eine zentrale Herausforderung. |
Ortwin Renn: Technikakzeptanz: Lehren und Rückschlüsse der Akzeptanzforschung für die Bewältigung des technischen Wandels. In: Technikfolgenabschätzung - Theorie und Praxis , Bd. 3, Nr. 14, S. 29-38, 2005. @article{Renn2005,
title = {Technikakzeptanz: Lehren und Rückschlüsse der Akzeptanzforschung für die Bewältigung des technischen Wandels},
author = {Ortwin Renn},
url = {https://www.tatup-journal.de/downloads/2005/tatup053_renn05a.pdf},
year = {2005},
date = {2005-12-00},
journal = {Technikfolgenabschätzung - Theorie und Praxis },
volume = {3},
number = {14},
pages = {29-38},
abstract = {Nach einem Boom der Akzeptanzforschung in den 1980er und 1990er Jahren hat sich in der letzten Zeit der Schwerpunkt der Techniksoziologie auf Fragen der Genese von Technik und des Zusammenspiels von Technik und gesellschaftlicher Steuerung (Governance) verlagert. Unverändert aktuell bleibt aber die Frage, wie einmal eingeführte oder kurz vor der Einführung stehende Techniken von den potenziellen Nutzern, Konsumenten und der allgemeinen Öffentlichkeit aufgenommen, bewertet und eingestuft werden. Der folgende Beitrag fasst die wesentlichen
Erkenntnisse der Akzeptanzforschung der letzten beiden Jahrzehnte zusammen und versucht, den aktuellen Stellenwert der Akzeptanzforschung zu bestimmen.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
Nach einem Boom der Akzeptanzforschung in den 1980er und 1990er Jahren hat sich in der letzten Zeit der Schwerpunkt der Techniksoziologie auf Fragen der Genese von Technik und des Zusammenspiels von Technik und gesellschaftlicher Steuerung (Governance) verlagert. Unverändert aktuell bleibt aber die Frage, wie einmal eingeführte oder kurz vor der Einführung stehende Techniken von den potenziellen Nutzern, Konsumenten und der allgemeinen Öffentlichkeit aufgenommen, bewertet und eingestuft werden. Der folgende Beitrag fasst die wesentlichen
Erkenntnisse der Akzeptanzforschung der letzten beiden Jahrzehnte zusammen und versucht, den aktuellen Stellenwert der Akzeptanzforschung zu bestimmen. |
Kerstin Arbter; Martina Handler; Lisa Purker; Georg Tappeiner; Rita Trattnigg : Die Zukunft gemeinsam gestalten. Das Handbuch Öffentlichkeitsbeteiligung. Wien, 2005. @book{ÖGUT2005,
title = {Die Zukunft gemeinsam gestalten. Das Handbuch Öffentlichkeitsbeteiligung},
author = {Kerstin Arbter and Martina Handler and Lisa Purker and Georg Tappeiner and Rita Trattnigg },
editor = {Österreichische Gesellschaft für Umwelt und Technik and Lebensministerium},
year = {2005},
date = {2005-00-00},
address = {Wien},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {book}
}
|
Anna Geis: Regieren mit Mediation: Das Beteiligungsverfahren zur zukünftigen Entwicklung des Frankfurter Flughafens. VS Verlag, Wiesbaden , 2005. @book{Geis2005,
title = {Regieren mit Mediation: Das Beteiligungsverfahren zur zukünftigen Entwicklung des Frankfurter Flughafens},
author = {Anna Geis},
editor = {Anna Geis},
year = {2005},
date = {2005-00-00},
volume = {Band 6},
publisher = {VS Verlag},
address = {Wiesbaden },
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {book}
}
|
Archon Fung: Empowered Participation: Reinventing Urban Democracy. Princeton University Press, Princeton, 2004, ISBN: 9780691126081. @book{Fung2004,
title = {Empowered Participation: Reinventing Urban Democracy},
author = {Archon Fung},
isbn = {9780691126081},
year = {2004},
date = {2004-00-00},
publisher = {Princeton University Press},
address = {Princeton},
abstract = {Every month in every neighborhood in Chicago, residents, teachers, school principals, and police officers gather to deliberate about how to improve their schools and make their streets safer. Residents of poor neighborhoods participate as much or more as those from wealthy ones. All voices are heard. Since the meetings began more than a dozen years ago, they have led not only to safer streets but also to surprising improvements in the city's schools. Chicago's police department and school system have become democratic urban institutions unlike any others in America. Empowered Participationis the compelling chronicle of this unprecedented transformation. It is the first comprehensive empirical analysis of the ways in which participatory democracy can be used to effect social change. Using city-wide data and six neighborhood case studies, the book explores how determined Chicago residents, police officers, teachers, and community groups worked to banish crime and transform a failing city school system into a model for educational reform. The author's conclusion: Properly designed and implemented institutions of participatory democratic governance can spark citizen involvement that in turn generates innovative problem-solving and public action. Their participation makes organizations more fair and effective. Though the book focuses on Chicago's municipal agencies, its lessons are applicable to many American cities. Its findings will prove useful not only in the fields of education and law enforcement, but also to sectors as diverse as environmental regulation, social service provision, and workforce development.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {book}
}
Every month in every neighborhood in Chicago, residents, teachers, school principals, and police officers gather to deliberate about how to improve their schools and make their streets safer. Residents of poor neighborhoods participate as much or more as those from wealthy ones. All voices are heard. Since the meetings began more than a dozen years ago, they have led not only to safer streets but also to surprising improvements in the city's schools. Chicago's police department and school system have become democratic urban institutions unlike any others in America. Empowered Participationis the compelling chronicle of this unprecedented transformation. It is the first comprehensive empirical analysis of the ways in which participatory democracy can be used to effect social change. Using city-wide data and six neighborhood case studies, the book explores how determined Chicago residents, police officers, teachers, and community groups worked to banish crime and transform a failing city school system into a model for educational reform. The author's conclusion: Properly designed and implemented institutions of participatory democratic governance can spark citizen involvement that in turn generates innovative problem-solving and public action. Their participation makes organizations more fair and effective. Though the book focuses on Chicago's municipal agencies, its lessons are applicable to many American cities. Its findings will prove useful not only in the fields of education and law enforcement, but also to sectors as diverse as environmental regulation, social service provision, and workforce development. |
Mark Warren: What can democratic participation mean today?. In: Political Theory, Bd. 30, Nr. 5, S. 677-701, 2002. @article{Warren2002,
title = {What can democratic participation mean today?},
author = {Mark Warren},
year = {2002},
date = {2002-10-00},
journal = {Political Theory},
volume = {30},
number = {5},
pages = {677-701},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
|